Ansökan kräver följande dokument: Kvitto/faktura reparation eller underhåll, Inkomstuppgift vaktmästare
Ändamål
Bidraget ska underlätta för föreningar som äger eller hyr lokaler eller anläggningar och där inte likvärdiga kommunala alternativ kan erbjudas.
Villkor
Föreningen ska uppfylla kraven för bidragsberättigande, lokalen eller anläggningen ska ligga inom kommunen, vara godkänd av kultur- och fritidsnämnden och uppfylla myndighetskrav såsom bygglov, brandsäkerhet och försäkring.
Bidrag
Föreningar får bidrag med max 75 % av godkända totala kostnader i lokaler/ anläggningar där man bedriver regelbunden verksamhet i, eller för lokaler som används till kansli eller förråd. Maxbelopp finns och kan justeras varje år.
Har förening100 - 299 deltagartillfällen på sin anläggning utgår maxbelopp med 40 000 kr. Därefter ökas maxbeloppet enligt följande:
>= 300 deltagartillfällen/max 80 000 kr
>= 1 000 deltagartillfällen/max 110 000 kr
>= 2 000 deltagartillfällen/max 125 000 kr
>= 3 000 deltagartillfällen/max 140 000 kr
>= 4 000 deltagartillfällen/max 155 000 kr
>= 5 000 deltagartillfällen/max 170 000 kr
>= 6 000 deltagartillfällen/max 195 000 kr
>= 7 000 deltagartillfällen/max 210 000 kr.
Kultur- och fritidsnämnden beslutar årligen om procentsatser och maxbelopp och regleras utifrån den budget som finns för bidraget.
- Bidrag för fast arrende, årshyra och räntor betalas ut med riktvärdet 50 % av föregående års kostnad.
- Bidrag för driftskostnader (se punkt 3.10) betalas ut med riktvärdet 65 % av föregående års kostnad.
- Bidrag för övriga kostnader (se punkt 3.10) för lokalen eller anläggningen betalas ut med riktvärdet 75 % av föregående års kostnad.
Kopior på fakturor eller motsvarande handlingar ska bifogas ansökan.
- Bidrag för anställd vaktmästare, motsvarande minst 75 % tjänstgöringsgrad, betalas ut med 50 000 kr om föreningen haft fler än 5 000 deltagartillfällen på sin anläggning. Bidraget ska ses som ett ökat driftsbidrag till följd av föreningens höga driftskostnad på grund av anläggningens storlek. Kopia på inkomstuppgift ska bifogas ansökan.
- Bidrag för bowlingklubbars tränings- och seriekostnader inom Hässleholms kommun betalas ut med 50 % av godkända kostnader.
- Bidraget reduceras med 60 % om föreningen inte får verksamhetsbidrag. Detta gäller inte för föreningar där riksförbund beslutat att ungdomsverksamhet ska bedrivas i särskilda ungdomsföreningar.
Förening kan inte få bidrag för hyreskostnader i kommunalt subventionerade lokaler. Förening kan inte heller få bidrag för lokaler som i huvudsak används till kommersiell verksamhet. I de fall lokalen eller anläggningen inbringat föreningen inkomster i form av hyresavgifter, kommersiell försäljning etc. skall dessa redovisas separat. Detta för att förvaltningen ska få en bättre helhetsbild på hur lokalerna används och hur bidraget fördelas. Redovisningen påverkar ej bidraget. Förvaltningen har rätt att kräva in hyresavtal eller arrendeavtal och verifikationer som styrker dessa kostnader och inkomster.
Ansökan
Komplett ifylld bidragsansökan ska vara kultur- och fritidsförvaltningen tillhanda mellan den 1 januari och den 25 februari året efter kostnadsåret. Ansökan görs via vår hemsida (fri.hassleholm.se/bidrag). Föreningens ordförande eller kassör ska underteckna ansökan. Förvaltningen har rätt att kräva in hyresavtal, arrendeavtal eller verifikationer som styrker kostnaden.
Om ansökan kommer in efter den 25 februari minskas bidraget med 25 %. Förening som kommer in med ansökan efter den 31 mars får inte något bidrag.
Utbetalning
Utbetalning sker i juni.
------
3.11 Driftskostnader
Med driftskostnader menas kostnader såsom räntor för lokalen eller anläggningen, försäkringar (lokal eller anläggning), uppvärmning, el, vatten och avlopp, soptömning, slamtömning, sotning, miljöavgifter och brandsyn samt telefonabonnemang. Med övriga kostnader avses materiel för underhåll av fastigheten, kostnader för maskiner och diverse besiktningar. Fotbollsföreningar få ta upp kostnad för målställning och ridföreningar får ta upp kostnader för föreningens egna eller inhyrda hästar såsom hästförsäkring, gödselhantering, foder och strö, hovslagning och veterinär. Arbets- och personalkostnader får bara tas upp när arbetet eller regler kräver fackman eller där specialistkunskap krävs som inte föreningen kan tillhandahålla. Medlemsförsäkringar, avskrivningar, amortering av lån, förbundsavgifter, arvoden, kontorsmateriel, kostnader för nyinvesteringar etc. är inte bidragsgrundande.